donderdag 2 mei 2024

5th day New York

Vandaag hebben we eerst een uurtje uitgeslapen :-) maar als we op staan eten we snel een boterham en gaan we ons klaar maken om naar de metro te gaan. We hebben voor vandaag fietsen gehuurd om Central Park te gaan verkennen. Vanaf de metro hoeven we maar een paar minuten te lopen naar de fietsverhuur. Als we aankomen staan er een aantal mensen te wachten in de rij maar we zijn er zo doorheen. We moeten allemaal een helm op en krijgen 2 sloten mee om de fietsen op slot te kunnen zetten.

Als we de fietsen hebben is het maar 5 minuten fietsen naar de ingang van central park. Eenmaal binnen kijken we even op google maps om te zien welke richting we op moeten gaan want we willen sowieso een aantal punten zien zoals Alice in wonderland statue, John Lennon memorial en het Bethesda fontein.

Bij het Fontein gaan we ook nog even langs de waterkant zitten en zien daar allemaal schildpadden zwemmen die totaal niet bang zijn voor de mensen.

Onderweg in het park beeldbellen we nog even met onze ouders om te laten zien hoe groot en mooi het park is.

Tussendoor maken we nog even een stop om een lekker ijsje te eten en Natalie neemt een Churro (hier heeft ze gelijk spijt van want dat ding is helemaal niet meer lekker) Na een aantal uurtjes in het park door gebracht te hebben willen we terug gaan om de fietsen terug te brengen alleen moeten we naar de andere kant van het park en dan kom je erachter dat het park enorm groot is. ik denk dat we een dik uur erop gefietst hebben om weer aan te komen waar we gestart zijn, het waren ook nog eens wegen waar je moest klimmen en als je op de top was kon je weer uit rollen naar beneden. Damian en Jayden vonden dit helemaal geweldig en zeiden dat ze misschien wel 50km/h haalden :-)

Als we eindelijk aankomen bij de fiets verhuur leveren we onze fietsen, helmen en slot in en gaan we naar de metro om naar het 9/11 museum te gaan. We zitten op 57street en moeten helemaal naar de andere kant van Manhattan.

Als we uitstappen bij het metro station hebben we best wel honger en lopen we richting Wendy's om even een snack te pakken. Inmiddels is het al bijna half 5 en moeten we echt op gaan schieten anders komen we tijd te kort voor het 9/11 museum. We hadden niet heel veel later moeten komen want vanaf 5uur mag er niemand meer naar binnen. Als we binnen komen word je gelijk geconfronteerd met staal wat uit de twin towers komt. Overal krijg je informatie te zien over de bewuste dag in 2001. We lopen 2 verdiepingen naar beneden waar je nog muren ziet die zijn blijven staan van de torens. Er ligt een trap van 2 verdiepingen naast de trap waar wij overheen lopen die uit de torens zijn gekomen, van de 2de naar de 1ste is nog helemaal gaaf maar van de 1ste naar de bg is helemaal kapot.

Als we beneden aankomen lopen we rond en zien we een gedeelte van een brandweer wagen, een stuk van de zendmast die op het dak heeft gestaan, een motor van de lift en heel veel ander spullen van schoenen tot vliegtuigstoel riemen. Het is allemaal erg indrukwekkend om te zien en je voelt bijna alle leed die de mensen die dag hebben mee moeten maken. Ook hebben ze en apart gedeelte waar van iedere overledene een foto met naam aan de muren hangen.

Inmiddels is het bijna 7 uur en moeten we haast gaan maken want het museum sluit om 7 uur. Als we buiten komen willen we de metro pakken om naar onze kamer te gaan. Het is even zoeken welke metro we moeten hebben maar uiteindelijk pakken we de juiste metro en zijn we in een klein half uurtje op het station waar we moeten zijn. Als we naar buiten lopen gaan we nog even langs de Target om boodschappen te halen en gaan we naar onze kamer.

We hebben best wel wat was en besluiten om nog even een wasje te draaien zodat we weer schone kleren voor de aankomende dagen :-)

Morgen staat er Macy's en Times Square op het programma, bij de Macy's hebben ze nog houten roltrappen en die moeten de jongens gezien hebben:-)