maandag 29 april 2024

Manhattan here we come

Vandaag zijn we lekker blijven liggen tot een uur of 9, even bijkomen van de reisdag. Als we opstaan gaan we om de beurt even douchen en aankleden. Nadat we klaar zijn pakken we onze koffers in en gaan we naar de balie om uit te checken. Voordat we weggaan maken we nog wat foto's van het hotel en bellen we nog even met onze ouders om te zeggen dat alles goed is verlopen. Eenmaal buiten maken we nog even wat foto's van de manier van parkeren, dit is echt een handige manier. Ze maken hier gebruik van een brug waar er 3 auto's boven elkaar kan worden geparkeerd.

We pakken onze koffers en lopen richting Penn station Newark, we
hebben gelukkig mooi weer en lopen er ongeveer 10 minuten over.

Als we binnen komen lopen we naar de automaat waar we tickets kunnen kopen. Toen we de tickets hadden gehaald hadden we geen idee welke treinbaan we moesten hebben.

Gelukkig zat er een informatie balie waar we het hebben kunnen vragen. Als we richting onze treinbaan lopen halen we nog wat lekkers en wat te drinken bij Dunkin Donuts. Vanuit hier hebben we nog een paar minuten om naar onze treinbaan te gaan, als we aankomen komt de trein al aanrijden. Net op tijd dus :-)

Na 20 minuten komen we aan op Penn station New York, dit blijkt dan ook het eindpunt te zijn en loopt de hele trein leeg. Er liepen veel mensen met shirts van de Mets, waarschijnlijk is er een wedstrijd waardoor het extra druk was.

We moeten nog 10 minuten lopen naar ons verblijf, onze kamer was nog niet klaar maar mogen wel onze koffers achter laten zodat we op pad kunnen gaan. Als we richting de 5th ave lopen komen we langs een grote openbare bibliotheek, hier beeldbellen we nog even met onze ouders om ze te laten zien hoe mooi het hier is.

Eenmaal op de 5th ave lopen we naar het Grand Central station hier gaan we  even naar binnen om te zien hoe mooi het er is. Binnen zien we ook nog dat er een hele foodcourt waar je van alles kan kopen.

Hierna lopen we verder naar Rockefeller building of te wel The Top of the Rocks, hier zijn naar het dak gegaan op de 67ste verdieping waar je een mooi uitzicht heb over New York.

Hier maken we een paar mooie foto's en gaan na een klein uurtje weer naar beneden.

Buiten lopen we naar Rockefeller plaza en maken hier ook nog een paar mooie foto's.

Ook zit hier de bekende speelgoed winkel van de film Home Alone en gaan hier nog even naar binnen. In de winkel hebben ze de toetsen van een piano op de vloer liggen en als je er op staat komen er ook nog geluiden van de piano uit. Damian en Jayden proberen nog even een liedje te maken maar dat is best lastig om dat met je voeten te doen in plaats van met je handen.

Als we buiten komen gaan gaan we richting Bath and Body works, Natalie had online wat body wash en handzeep gekocht die we moeten ophalen. Het is altijd leuk om even rond te kijken in de winkel en erg verleidelijk omdat er een hoop nieuwe geurtjes zijn. We pakken onze bestelling op en willen dan naar ons verblijf lopen. Onderweg zien we een Wendy's en besluiten om hier even een tussenstop te maken want we hebben best wel honger en dorst :-) en we hebben allemaal pijn in onze voeten van het lopen. Na het eten gaan we weer verder lopen naar ons verblijf alleen zijn we naar de verkeerde straat gelopen we zijn richting West 38 street gelopen maar we moeten naar west 31 street we zitten 7 straten verder wat weer 10 minuten langer lopen is. En met pijn in je voeten is dat best nog wel een aardig stuk.

Als we aankomen bij ons verblijf kunnen we de sleutels ophalen bij de balie en moeten we iemand bellen voor onze koffer te pakken, hiervoor hadden we een ticket gekregen maar die konden we totaal niet meer vinden. Natalie heeft heel haar tas leeg gehaald alleen was de dame die onze koffers moest geven erg ongeduldig en had inmiddels onze koffers al gegeven. Op het moment dat we de koffers naar buiten rolden vond Natalie de ticket.

We zitten op de 6de verdieping en hebben een klein kamertje maar groot genoeg voor ons omdat je toch het meeste buiten bent. We pakken onze koffers uit en gaan dan even een uurtje relaxen.

We moeten nog wel boodschappen doen en gaan hiervoor naar de Target, deze zit 6 minuten van ons vandaan. Hier halen we de nodige boodschappen en gaan dan naar de zelfscan kassa. Ik had 1 rugtas mee genomen met de gedacht dat dat genoeg zou zijn..... niet dus. Uiteindelijk lopen we allemaal met volle handen terug, gelukkig is het maar 6 minuten.

Als we aankomen in onze kamer ruimen we de boodschappen op en nemen de jongens nog een pakje noedels.

We hebben het Empire state building gereserveerd voor vanavond en gaan ons klaar maken om te vertrekken. Ook dit gebouw zit niet heel ver van ons vandaan.

We lopen het Empire state building binnen en komen erachter dat dit de uitgang is en niet de ingang, er staat een man die hier werkt en ik vraag of ik hem iets mag vragen. Zonder me vraag te stellen zegt hij gelijk dat ik om de hoek moet zijn en dat daar de ingang zit. Als we binnen zijn kunnen we gelijk door en loop je een route door het gebouw waar ze laten zien hoe het is gebouwd en zie je beelden van de bouwvakkers tijdens de bouw.

We lopen naar de lift en gaan 80 verdiepingen omhoog wat niet heel lang duurt want die liften zijn snel hier. Als we eruit lopen moeten we naar de volgende lift lopen die nog eens 6 verdiepingen omhoog gaat. Als we op de 86ste verdieping zijn kunnen we genieten van het uitzicht over heel New York, hier blijven we dan ook een tijdje rond hangen en maken veel mooie foto's.

Als we klaar zijn gaan we terug richting de lift en moeten we best wel even wachten omdat er een rij staat, omdat het steeds drukker word zetten ze de deur van het trappenhuis open en mogen we kiezen om met de trap te gaan of te wachten op de lift. Wij pakken de trap omdat het maar 6 verdiepingen naar beneden is, daar kijken we nog even naar wat foto's die ze daar gemaakt hebben en gaan we verder naar de lift. Hier zijn we zo doorheen en eenmaal buiten besluiten we naar onze kamer te gaan omdat we allemaal versleten zijn. We hebben in totaal 23000 stappen gelopen over de gehele dag.

Morgen staat er weer een hoop op ons programma, kijken of we de 23000 stappen gaan verbreken :-)

1. Geweldig om te zien....hoog hoor😅.
    Nu uitrusten voor de volgende trip.heel veel plezier en uitkijken 🥰🥰

Relaxen en shoppen!

Vandaag hebben we voorgenomen om een uurtje langer te blijven liggen en even onze rust te pakken. Rond 12 uur staan we pas op, het ontbijt...