zondag 28 april 2024

Reis dag

Vandaag gaan we beginnen aan onze reis naar New York! Dit word voor Natalie een lange en pittige dag aangezien ze heel de week al thuis op bed ligt met buikgriep. We kijken de reis per dag nog even aan of we misschien de dag moeten aanpassen of zo moeten laten.

We staan rond half 8 op om ons klaar te maken om te vertrekken naar Schiphol, we moeten nog even de laatste spullen in de koffers doen en wat lekkers klaar te maken voor onderweg in het vliegtuig. We vliegen voor het eerst met Iceland Air en hebben gelezen dat ze geen eten serveren tijdens de vliegreis, frisdrank, koffie en thee serveren ze gelukkig wel.

Tegen 9 uur laden we de koffers in de auto en vertrekken we richting onze (schoon) vader want die brengt ons weg. We kijken nog even gauw op google maps welke route we moeten rijden met de kans op eventuele file, het blijkt dat er een ongeluk is gebeurd op de A16/A20 dus we pakken de A15 en A4. Na een klein uurtje komen we aan op Schiphol waar het best wel druk is bij de vertrekhallen. Eenmaal binnen moeten we even zoeken welke balie we hebben maar uiteindelijk vinden we hem leveren onze koffer in en gaan richting de douane. Bij de controle van de handbagage word er 1 koffer van ons tussenuit gehaald omdat ik een flesje parfum in me koffer had zitten die 200ml was maar de inhoud maar 50ml. Ze hebben het flesje gecheckt en we mogen door naar de paspoort controle althans dat dachten we, we konden dus gewoon doorlopen zonder paspoort controle wat wij best wel vreemd vonden maar het was echt zo.

We moeten nog een 2 uurtjes wachten maar wandelen vast richting de gate waar ons vliegtuig staat, onderweg halen we thee voor ons en frisdrank voor de jongens en gaan wat zit plaatsen zoeken bij de gate.

Ons vliegtuig staat er nog niet maar die komt na een klein uurtje aan.

Het vliegtuig word eerst schoon gemaakt en tegen half 2 mogen we boarden, dit loopt allemaal voorspoedig en gaan keurig op tijd de lucht in. We hadden gerekend op 3uur en 5 minuten vliegen maar dit zijn er maar 2en half uur.

Als we op de airport in Reykjavik aankomen moeten we 3 uurtjes wachten. We besluiten om naar de winkeltjes te lopen en wat drinken te halen. We halen 3 flesjes Coca Cola en een flesje water en hoeven maar €7,50 af te rekenen. We geloven het bijna niet omdat we op Schiphol gemiddeld €20,- betalen voor het zelfde.

Wanneer het tijd is gaan we naar de gate om in het grotere vliegtuig te gaan, hier moeten we eerst in een bus stappen en worden we naar ons vliegtuig gebracht. We moeten met een trap het vliegtuig in en eenmaal binnen zien we tot onze verbazing dat het vliegtuig kleiner is dan we gewend zijn. Normaal heeft het vliegtuig 3 rijen van 2 stoelen, 3 stoelen en 2 stoelen maar dit vliegtuig heeft 2 rijen van 3 stoelen.

Ook dit keer gaan we weer op tijd de lucht in en vliegen we 5 en half uur waarna we landen op Newark Airport. Als we het vliegtuig uit gaan lopen we richting de paspoort controle waar we 40 minuten moeten wachten. Als we er doorheen zijn pakken we onze koffers en gaan we naar P4 om daar naar de Hotel shuttle te gaan. Als we daar aankomen staat de shuttle bus al te wachten, normaal moesten we bellen met de telefoons die daar hangen. We rijden in ongeveer 10 minuten naar ons hotel.

We wilden als we bij het hotel zijn wat gaan eten bij de Burger King en rijden er met de shuttle bus langs, hier zien we een paar gasten die ruzie hadden en zaten elkaar achterna met stalen buizen. We besluiten om hier maar niet naar toe te gaan omdat we het niet heel veilig vinden.

Eenmaal bij het hotel checken we in en gaan we naar onze kamer, een mooie kamer met een queen-size bed en een stapelbed. Een van de bedden is vies dus we gaan terug naar de balie, we krijgen een nieuwe kamer die gewoon goed is alleen misten we de dekbedden en kussen van de bedden van de jongens. Deze bleken gewoon in de kast te liggen.

We moeten nog wel eten en zien bij de balie een reclame folder liggen van een plaatselijke eet tent die ook bezorgd. We bestellen wat eten en werd binnen een half uur bezorgd met Uber Eats.

Natalie had een wrap, Jayden een pizza, Damian en ik nemen patat met kip nuggets. Wel viel dit eten tegen, de patat en kip nuggets waren zacht en slap, de wrap was nogal pittig voor Natalie, en alleen Jayden vond zijn pizza lekker.

Na het eten hebben we nog even tv gekeken en na een uurtje zijn we ons klaar gaan maken om lekker naar bed te gaan, het is een lange dag geweest en we waren allemaal moe.

Morgen vertrekken we vanuit Newark om met de trein naar Manhattan te gaan om te gaan genieten van het mooie New York.